
Baza klientów to podstawowe zadanie nowo założonej firmy. Jest to część najtrudniejsza ponieważ trzeba przekonać klientów do siebie. Na początku działalności bardzo istotne jest to jak szybko firma przyciągnie do siebie ludzi i czy łatwo oni jej zaufają. Klientami mogą być osoby fizyczne, inni przedsiębiorcy, osoby bogate czy też młodzież i studenci. W tym względzie należy dokonać dokładnej analizy rynkowej aby mieć pewność trafienia produktu czy usługi do odpowiedniej grupy docelowej. W zależności od tego jaką firmę chce się zakładać, działania zdobywania klienta są zupełnie inne. Najczęściej ludzie zaczynają od spotkań bezpośrednich oraz rozmów telefonicznych. Jeśli firma nie jest znana na rynku wtedy proces budowania bazy klientów może być znacznie dłuższy niż wtedy kiedy podobna marka lub produkt jest już na rynku. Również o wiele łatwiej mają osoby zajmujące się usługami ponieważ tutaj widać efekty pracy od razu. Doskonale widać też działania budowania bazy klientów w Internecie gdzie służy do tego bardzo dobrze lista mailingowa. Wiele firm bezpośrednich buduje bazę klientów poprzez polecenia co sprawia że zawsze znajdują się chętni do tego aby usłyszeć o danym produkcie. Im więcej klientów firma sobie zdobywa tym łatwiej funkcjonuje i przede wszystkim osiąga zyski. Warto budować bazę klientów zanim nastąpi formalne założenie firmy aby powstające koszty było czym zapłacić.